Training 'Verbindend Communiceren'
Een écht goed gesprek van mens tot mens!

training-effectieve-oudergesprekken-in-het-onderwijs

Verdiepingstraining na 'Effectieve oudergesprekken'

‘Verbindend Communiceren’ is niet zomaar een communicatietraining, deze training gaat een stap verder. Je leert vragen te stellen waarvan je misschien dacht dat je die niet zou kunnen of durven stellen. De vraag achter de vraag om het dieperliggende probleem te vinden.

Je leert echt tot de kern te komen. ‘Verbindend Communiceren’ is een waardevolle aanvulling voor wie al eerder deelnam aan ‘Effectieve oudergesprekken’ of wie vanuit eerdere opleidingen al veel basiskennis heeft over gespreksvoering en graag meer de diepte in wil.

Praktische informatie

Concreet: wat levert onze training op?

  • Meer resultaat in minder tijd
  • Beter contact met de ouders
  • Minder uitval van professionals
  • Minder conflicten met ouders
  • Meer rust in en om de school en overige organisaties
  • Oudergesprekken die werken

Stoppen met het vak waar je vol overtuiging voor hebt gekozen omdat oudergesprekken jouw plezier in het vak verpesten? Dat is niet nodig, omdat wij je kunnen leren dat ook lastige oudergesprekken de mooiste gesprekken kunnen zijn. Als je maar weet hoe!

Nog concreter - hoe ziet het programma eruit:

  • Effectief omgaan met weerstand
  • Voorbereiding, opbouw en structuur van het gesprek
  • Omgaan met emotie
  • Slechtnieuwsgesprek
  • Vriendelijk duidelijk zijn bij grensoverschrijdend gedrag
  • Luistervaardigheid
  • Zelfzorg
  • Vertaling naar jouw eigen praktijk

Natuurlijk op maat gemaakt voor jouw team of leerwensen. Dat betekent dat er een onderwerp af of juist toegevoegd kan worden. Dit stemmen we vooraf met je af.

Doe je mee? We maken graag kennis met je en zijn benieuwd naar hoe wij van toegevoegde waarde kunnen zijn!

Gaat de training dan alleen over wat er goed gaat?

Wanneer het gaat over ‘waarderend onderzoeken’, ‘motiverende gespreksvoering’ of ‘waarderende gespreksvoering’ wordt al snel de aanname gedaan dat we ons alleen maar richten op het positieve en dat we het negatieve vermijden onder het mom ‘we moeten vooral positief zijn’.

Als het gaat over ‘echt goede gesprekken’ wordt vaak de aanname gedaan dat het tijdrovende gesprekken zijn die geen concrete resultaten opleveren. En waarom zou je je willen versterken in tijdrovende, lange gesprekken die niet tot de kern komen en niets opleveren?!

waarderend-in-gesprek
%
helpen zonder oordelen

Wanneer je weet wat er echt speelt, kun jij een betekenisvolle rol vervullen.

Je ziet als professional meerdere ouders per week en voert vaak meerdere gesprekken per dag. Je hebt een gesprek met een ouder, maar bent eigenlijk met je hoofd nog bij het vorige gesprek.

In je tweede gesprek laat moeder een bijzinnetje vallen ‘Ook nooit ergens over geïnformeerd te worden!’. ‘Onzin,’ denk jij, ‘alle info is beschikbaar’. Omwille van de tijd ga je verder met waar je voor kwam: de zorg rondom het kind bespreken. Het valt je op dat moeder vlekken in haar nek heeft – je vraagt je af ‘Zou ze gespannen zijn?’ en je beantwoordt in je hoofd zelf je vraag. ‘Dat is toch nergens voor nodig?’

Jullie kennen elkaar al langer en je bent hier in het belang van haar kind. Je komt om te helpen, niet om te oordelen. Je gaat verder. Je geeft aan wat de zorg is en vertelt welke hulp beschikbaar is en hoe ze het aan kan vragen. Moeder zegt ‘ja’ en je neemt afscheid. Onderweg naar je volgende afspraak vraag je je nog af wat moeder nu eigenlijk echt vindt van de hele situatie.

Wat je bij je houdt, brengt verwijdering. Wat je deelt, verbindt.

Wat zou de impact op jouw gesprekken zijn als je ze vanuit rust en oprechte nieuwsgierigheid kunt voeren? Als je na afloop samen weet: we hebben alle invalshoeken verzameld. We hebben de inhoud besproken, maar ook besproken wat er in eerste instantie niet gezegd is.

Je weet dat de ander zich serieus genomen voelt en je, ondanks verschillende visies of belangen, tot een gedragen besluit komt. Je weet: het advies wat ik nu uitbreng, het besluit wat ik neem, doet recht aan deze persoon en deze situatie.

Wil je hard werken of wil je effectief werken?

We kennen allemaal de situatie van ‘Dat Ene Belangrijke Gesprek’. Zo’n gesprek wat er echt toe doet en waarvan je weet dat er flink wat moet gebeuren om tot een gedeelde visie of gezamenlijk besluit te komen.

Vroeger gingen wij dan heel hard werken: uitgebreid voorbereiden op inhoud, voorbespreken, scenario’s uitdenken (als hij… dan zeg ik…) en dan het gesprek aangaan – letterlijk op het puntje van onze stoel.

Wij hebben geleerd dat heel hard werken in gesprekken helemaal niet zo effectief is. Natuurlijk overkomt het ons ook nog wel eens – zo’n gesprek waarin we ons toch laten verleiden tot hard werken. We geloven dan zo in “De Oplossing” dat we het niet kunnen loslaten. Vaker kiezen we voor ‘less is more’ en dan merken wij dat wie ruimte biedt, tot betere keuzes, besluiten of afspraken komt. En na afloop hebben we energie over! Dat gunnen we jou ook.

online-workshop-andre

Wat jij nu al kunt doen:

Onze tip aan jou: besteed in je voorbereiding meer tijd aan jezelf en minder aan de inhoud. Zorg ervoor wanneer je in gesprek gaat, dat je er ook daadwerkelijk mentaal bij bent. We rennen te vaak van het ene gesprek naar het andere. Doorbreek dit door een korte pauze te houden om je mentaal voor te bereiden op je volgende afspraak.

Wat brengen wij mee?

Vanuit onze achtergrond als (buurt)bemiddelaar, klacht- en bezwaarbehandelaar, jeugdzorgconsulent en teamcoach kwamen en komen wij veel afwijkend gedrag tegen. Doordat wij in de praktijk werkzaam zijn en alle afwijkende gedragingen zelf hebben meegemaakt kunnen we je verder helpen om de regie te houden. We hebben geleerd wat effectief is, en wat niet. En die kennis delen we graag met je. Praktisch, en gericht op jullie werkzaamheden.

Veelvoorkomende valkuilen en ergernissen

Wie de vaardigheden die horen bij waarderende gespreksvoering nog niet beheerst, herkent vast één of meerdere punten uit onderstaand rijtje:

  • Als het gesprek lastig is, zit je erg in je hoofd.
  • Je zit in het ene gesprek nog met je gedachten bij het andere gesprek.
  • Je vindt veel gesprekken te oppervlakkig: je mist de echte aandacht voor elkaar, diepgang en de bereidheid om echt naar elkaar te luisteren.
  • Je draait om de hete brij heen en verpakt je boodschap met een mooie, grote strik omdat je de ander niet wilt kwetsen.
  • Na afloop heb je het gevoel dat er over veel gesproken is, maar het echte issue niet op tafel is gekomen.
  • Na afloop realiseer je je dat je belangrijke signalen niet voldoende hebt benut.
  • Je voelt dat de ‘ja’ van de ander eigenlijk een ‘nee’ is en voorziet dat de afspraken niet nagekomen zullen worden.

Volledig gericht op jou praktijk

We kijken naar wat jij lastig vindt in gesprekken en we onderzoeken je aanpak. We maken samen de balans op: hoe effectief is je aanpak, wat kun jij doen om in minder tijd en met minder energie, méér uit het gesprek te halen?

Betere gesprekken, hoger rendement en… meer plezier!

In de training ‘Verbindend Communiceren’ leer je meer af dan aan, en leer je vooral over jezelf. Hoe jij jezelf meebrengt in het gesprek en hoe je daar – nu je er toch bent! - het meeste uithaalt.

De training ‘Verbindend Communiceren’ gaat over:

  • Open en nieuwsgierig op zoek naar het beste in een persoon, team of organisatie.
  • Het lef hebben om niet het monopolie op de waarheid te hoeven hebben.
  • Ruimte creëren voor jezelf en de ander.
  • Oprecht openstaan voor alle invalshoeken en bereid zijn deze te verzamelen.
  • Verhalen vertellen, en dan met name over je successen.
  • Vragen stellen die gericht zijn op uitzoomen en waarvan je het antwoord niet kunt voorspellen.
  • Op zoek naar wat er speelt in de onderstroom, zonder echt een antwoord te hoeven krijgen.

 

En die houding nemen wij ook aan wanneer we de training geven. We leren met en van elkaar. Ook wij hebben als trainers niet het monopolie op de waarheid en leren – mede dankzij jullie – iedere dag weer. We leren je niet ‘even een trucje’ en proberen je ook niet in een format te duwen. Natuurlijk delen we kennis, faciliteren we het leerproces en bieden we je de onderwerpen aan die bijdragen aan het doel: echt goede gesprekken van mens tot mens, waarin de vragen gesteld kunnen worden die er toe doen en die beide partijen iets opleveren.

Kies je voor PCML, dan kies je voor:

Praktijkgericht

Wie zit er te wachten op een lang theoretisch verhaal van een trainer die al lange tijd niet meer ‘met de voeten in de klei’ heeft gestaan? Jij vast niet!

We werken met jullie praktijkvoorbeelden en delen hulpmiddelen waarvan wij weten dat ze werken en die je gemakkelijk eigen kunt maken.

Interactief

We horen vaak dat de tijd voorbij vloog en dat is precies wat we graag willen. Het betekent dat je lekker hebt gewerkt en onze training al je aandacht had.

Laagdrempelig

Niemand wil voor de groep ‘afgaan’ (zo zien wij het niet, maar zo voelt het soms wel). Wij creëren een sfeer waar het voor iedereen mogelijk is om mee te doen. Het is en blijft een vaardighedentraining; het gaat over leren en doen, maar wel op de manier die voor jou prettig is.

Direct toepasbaar

‘Ik heb dezelfde week nog ingezet en ik was echt verrast over het effect!’. Dat is wat we je gunnen! Je besteedt tijd en energie in het volgen van een training, dan is het ook de bedoeling dat je er echt iets aan hebt. We maken het programma zo dat het voor iedereen mogelijk is om het snel succesvol toe te passen.

'Wat heerlijk! Eindelijk een training die gaat over MIJ en waar ik morgen mee aan de slag kan!'

Achter onze liefde voor het vak zit het gunnen - we gunnen jullie gesprekken waarin je met minder energie, meer bereikt.Waarop je 's avonds met een glimlach terug kunt kijken, omdat het toch maar gefixt hebt.Wil je weten hoe anderen onze training hebben ervaren?

'Ik vind deze training zeer leerzaam. Er worden moeilijke gesprekken geoefend in een veilige omgeving. Er is geen goed of fout en dat is erg prettig.'

'Zeer nuttig. Niet alleen voor alle collega's individueel, maar het heeft ons ook als team veel gebracht. We zitten weer op één lijn en weten waar we de grens mogen trekken richting ouders. Loop je tegen hetzelfde aan met je team, dan kun je deze trainers wel inhuren! '

'Jullie komen beiden heel kundig over. Als team zijn jullie samen heel goed, 1+1=3 zeg maar.'

'Ik dacht 'Waarom een hele studiedag voor die paar lastige gesprekken per jaar?',  maar eigenlijk gaat het daar niet om: je kunt de tips voor ieder gesprek inzetten, ook de gesprekken die al goed lopen, worden hier beter van.'

'Ik werk te hard, haha! Ik kan soms beter "lui" zijn en mag mijn  "ondertiteling" aanzetten. Dat levert meer op!'

'We kregen veelal bureautrainers die het leuk wisten te vertellen, maar zelf nog nooit een lastig oudergesprek hebben gevoerd. Bij jullie voelt dit anders, jullie zijn echte praktijktrainers die goed de theorie naar de praktijk weten te vertalen. Ik kon na de training al gelijk aan de slag met de tips!'

PS: Onze drive is om samen te komen tot betere gesprekken. Wij denken dat dit binnen ieders bereik ligt – ongeacht niveau, leeftijd of ervaring. Door deze kennis met jullie te delen, komt dit via jullie ten goede aan de kinderen, jongeren en gezinnen waarmee jullie werken. En dat vinden wij dan weer inspirerend!

PCML Laat oudergesprekken voor je werken

Door jezelf en jouw team sterker te maken in het voeren van deze gesprekken. Wij komen graag vrijblijvend met je in contact. We willen weten wat jou en jouw team bezighoudt, wat de training jullie moet opleveren en vervolgens vertellen wij op welke manier we van toegevoegde waarde zijn.

 

Nieuwsgierig naar ons?
Hier leer je ons beter kennen maar liever maken we een afspraak met je om face to face of online kennis te maken en te kijken hoe wij van toegevoegde waarde voor jou of jouw team kunnen zijn. Tot snel bij PCML